Predstavenie vzniklo na základe hry Samuela Becketta, ktorú napísal v roku 1982 a venoval uväznenému Václavovi Havlovi.
“Haydnovské” sláčikové kvarteto sa nikde vo svete neujal v tradičnej hudbe jednotlivých národov a národností v takej miere ako v strednej Európe. Táto jedinečná hudba mala zásadný vplyv aj na Bélu Bartóka. Rytmika, dynamika a od západnej kultúry odlišné harmónie tradičnej ľudovej hudby môžeme spozorovať najmä v jeho sláčikových kvartetách. Do jeho hudby sa včlenil aj ľudový tanec vo svojej celej hĺbke. Počas stáročí zdokonalenú tradičnú pohybovú kultúru je možné v Bartókových dielach doslova počuť.
Tanečno-divadelná inscenácia Barbaro využíva túto hudbu a s ňou zlúčenú organickú tanečnú kultúru ako scénický fenomén. Hovorí o živelných javoch na úrovni emócií a asociácií, ktoré človek súčasnosti zjednodušuje a často vidí len čiernobielo.
Nachádzame sa na poslednej generálke tanečného divadla. Tanečníci dostávajú inštrukcie z kabíny režiséra (hlas režiséra: Milan Lasica), ktoré dodržiavajú do poslednej bodky. Nerozmýšľaj, nepochybuj, lebo sa zničíš a zdržiavaš aj prácu kolektívu, prípravu vznešeného diela. Každý skeptik bude nepriateľom. Nestojí to za to. Zaraď sa, aby mohol úspech a vidinu svetlých zajtrajškov náš súbor venovať v prospech celého národa a štátu. Inštrukcie režiséra, nám vykresľujú autentický obraz vzniku a víťazného ťaženia diabolských síl histórie minulého storočia východnej Európy. Tanečno-divadelná inscenácia Barbaro s textami Lajosa Parti Nagya vzdáva hold nielen Václavovi Havlovi, ale všetkým východoeurópskym umelcom, ktorí počas svojho života boli alebo sú cenzurovaní, ktorých diela boli, alebo sú zakázané. Dnes v roku 2023.
"Nenechám si pokaziť radosť. Aj ja som len človek. Dohodli sme sa, že v zásade je to v poriadku, ďakujeme si za doterajšiu prácu, ale treba pochopiť, že na negatívnom prsníku pozitívne dieťa neodkojíme! Je tu tento skvelý Bartók, neexistuje, že sa pri ňom nedá veselšie!"
Lajos Parti Nagy